Vad är en folkomröstning?
En folkomröstning innebär att man låter folket (dvs. de röstberättiga) ta
ställning till en enskild fråga i ett direkt val. Det kan ske på både lokal och
nationell nivå. Det finns flera olika typer av folkomröstningar. De kan vara
rådgivande eller beslutande. Frivilliga eller obligatoriska. Initiativet kan
komma uppifrån från regering och parlament eller underifrån från folket genom
namninsamlingar Och initiativet kommer uppifrån kan det vara nödvändigt att en
majoritet av parlamentet röstar för att utlysa folkomröstningen eller räcka med
att en minoritet gör det. Dessutom kan det finnas krav på hur lågt
valdeltagandet får vara för att folkomröstningen ska vara giltigt. De olika
typer av frågor som kan avgöras av folkomröstningar kan också vara reglerat. Med
hjälp av dessa variabler går det att kombinera en mängd möjliga varianter av
folkomröstningar. Men de flesta av dessa varianter tillämpas inte, utan det går
att reducera dessa till fyra grundläggande typer av folkomröstningar.
Folkinitiativ, plebiscit, ad hoc-folkomröstningar och proceduriella
folkomröstningar. De två sistnämnda typerna benämns vanligen som två
underavdelningar till referendum. Men eftersom skillnaderna mellan dem är
så stora har jag valt att redovisa dem som två olika typer i den här uppsatsen.
Den klassiska indelningen av folkomröstningar är annars referendum och
folkinitiativ. Plebiscit brukar inte räknas som en "riktig" folkomröstning av
statsvetare, men eftersom den historiskt har spelat en roll har jag tagit med
den här.
Ad hoc-folkomröstningar (referendum) kallas de folkomröstningar som
utlyses av en folkvald församling, på nationell nivå av parlamentet. I vissa
länder kan även regeringar utlysa ett referendum. Syftet med ett referendum är
helt enkelt att parlamentet vill ta reda på vad folket tycker i en särskild
fråga. Referendum är vanligen inte beslutande även om det i praktiken ofta kan
bli svårt för ett parlament att trotsa folkviljan.
Den andra typen är Proceduriella folkomröstningar (referendum). Den är
alltid beslutande och ofta obligatorisk. I flera länder kräver grundlagen att en
folkomröstning ska utlysas för att vissa typer av lagförslag ska gå igenom, i
regel grundlagsändringar. I de fall en proceduriell folkomröstning är frivillig
handlar det om att en minoritet i parlamentet kan utlysa den för att stoppa ett
lagförslag.
Referendumets motsats är folkinitiativet som utlyses underifrån genom
att någon eller några lyckas samla in tillräckligt många namnunderskrifter för
att en folkomröstning ska bli av. Ett folkinitiativ är i regel beslutande.
Plebiscit är den fjärde och mest ökända typen av folkomröstningar.
Plebiscit som i praktiken är rådgivande innebär att folket röstar om de ska
godkänna beslut som redan har blivit genomförda. Syftet är att ge besluten
legitimitet. Ofta har diktaturer under starkt kontrollerade former använt sig av
plebiscit för att ge demokratisk legitimitet åt deras maktövertagande, t ex
röstade folken i de baltiska staterna med stor majoritet ja till att ansluta sig
till Sovjetunionen 1940. Ett annat exempel är när militärjuntan i Chile ville ge
sin statskupp legitimitet i en folkomröstning 1978. Uttalandet som chilenarna
fick rösta ja eller nej till var: "In the face of international aggression
unleashed against the government of the fatherland , I support President
Pinochet in his defence of the dignity of Chile and I reaffirm the legitimate
right of the republic to conduct the progress of institutionalisation in a
manner befitting its sovereignty", 67 % röstade ja. På grund av plebisciten har
folkomröstningar ett dåligt rykte i många länder som har upplevt diktatur.
För folkinitiativ och proceduriella folkomröstningar finns det ofta krav på
hur lågt valdeltagandet får vara för att folkomröstningen ska vara giltigt.
Den enda form av folkomröstning som har förekommit i Sverige är frivilliga
rådgivande referendum (ad hoc-folkomröstning). Och det krävs att en majoritet av
riksdagen röstar för för att en sådan folkomröstning ska utlysas. De lokala
folkomröstningarna utlyses av kommunfullmäktige. En extremt svag form av
folkinitiativ existerar på lokal nivå, samlar man in tillrackligt många
namnunderskrifter kan komrnunfullmäktige tvingas att behandla frågan. Men någon
garanti för att folkomröstningen blir av finns inte. Sedan 1980 kan en tredjedel
av den svenska riksdagen utlysa beslutande folkomröstningar om
grundlagsändringar (proceduriell folkomröstning), den paragrafen har dock aldrig
utnyttjas.
Läs också om den historiska bakgrunden till
folkomröstningarna.
|