Nytt intresse för folkomröstningar
Valet 1948 har gått till historien som planhushållningsvalet. Valkampanjen
var lång och debattklimatet hade varit hätskt. Anledningen till detta var
socialdemokraternas efterkrigsprogram som syftade till att öka den statliga
styrningen av näringslivet och införa planhushållning. Möjligheten att genomföra
detta var goda eftersom socialdemokraterna hade haft egen majoritet i riksdagen
sedan 1940. De borgerliga motsatte sig dessa planer energiskt och gick till
offensiven. Trots den hårda kampanjen fick det socialistiska blocket majoritet i
riksdagen. Visserligen genomfördes inte planhushållningen men de borgerliga
partierna var frustrerade över socialdemokraternas monopolställning.
För att motverka socialdemokraternas monopolställning hade Herbert Tingsten
redan 1947 i en ledare i Dagens Nyheter föreslagit att Sverige skulle införa en
Schweizisk modell. Det innebar att en permanent samlingsregering borde införas
och att parlamentsminoriteten skulle ha rätt att utlysa beslutande
folkomröstningar. Tingsten motiverade förslaget med att styrelseskicket knappast
kunde vara demokratiskt om halva befolkningen saknade politiskt inflytande. Han
ifrågasatte även om socialdemokraternas efterkrigsprogram verkligen
representerade folkviljan. I den följande debatten där flera av Sveriges ledande
statsvetare deltog ökade kraven på folkomröstningar i styrka .
I januari 1948 lade alla borgerliga partier fram folkomröstningsmotioner.
Samtliga yrkade att en utredning skulle tillsättas med uppgiften att undersöka
förutsättningarna för att införa beslutande folkomröstningar.
Konstitutionsutskottet stödde förslaget och riksdagen beslutade att tillsätta
utredningen i maj 1948. Men det kom att dröja ända till januari 1950 innan
regeringen verkställde beslutet. Denna fördröjning på nästan två år irriterade
de borgerliga partierna. Utredningen skulle dessutom undersöka både
folkomröstningar och valmetoder till första kammarna. Det sistnämnda fick
prioritet och först hösten 1951 uppmärksammades folkomröstningarna. I mars 1952
blev utredningen klar. Den föreslog att man skulle kunna anordna beslutande
folkomröstningar om grundlagsändringar. Dessutom skulle det räcka om en
tredjedel av vardera kammare röstade för, för att en rådgivande eller beslutande
folkomröstning skulle genomföras.
Utredningen var inte enig. De borgerliga ledamöterna tyckte att förslaget var
harmlöst och ville att fler frågor än grundlagsändringar skulle kunna avgöras av
en folkomröstning. Och bland socialdemokraterna fanns det ett motstånd mot att
införa beslutande folkomröstningar överhuvudtaget .Två borgerliga ledamöter
ansåg att kravet på att en tredjedel av båda kamrarna skulle rösta för var
alldeles för högt, de tyckte att det borde räcka med en fjärdedel. De
borgerligas missnöje med förslaget kan tyckas vara motsägelsefullt när de
samtidigt håller med de andra ledamöterna att nackdelarna med folkomröstningar
är fler än fördelarna. Utredningen ansåg att beslutande folkomröstningar skulle
försvåra ansvarsutkrävandet för politiska beslut . Och att beslutande
folkomröstningar borde bara utlysas om det uppstod ett omfattande missnöje med
det representativa systemet. Utredningen konstaterade också att ett sådant
missnöje inte förekom.
De borgerliga partierna var inte nöjda med utredningens förslag men det
tyckte att det var ett steg framåt. Därför försökte de få riksdagen att fatta
beslut före valet 1952, annars skulle det ta drygt fyra år innan reformen
genomfördes. Detta misslyckades, Socialdemokraterna ansåg att grundlagsändringar
var för viktigt för att man skulle hasta igenom ett eventuellt ogenomtänkt
beslut. Först 1954 hade processen nått så långt att regeringen lade fram en
proposition om folkomröstningar. Under processens gång hade dock
socialdemokraterna och även koalitionspartnern bondeförbundet blivit alltmer
negativt inställda till folkomröstningar i allmänhet och i beslutande
folkomröstningar i synnerhet. Propositionen. föreslog att en folkomröstning
skulle utlysas om en tredjedel av samtliga ledamöter i båda kamrarna
röstade för. Folkomröstningar kunde ej ske i budgetfrågor, överenskommelser med
främmande makt och utnämningar. Propositionen gick igenom. Men en
grundlagsändring kräver som sagt två riksdagsbeslut med ett val emellan.
När det 1957 var dags för det andra riksdagsbeslutet pågick den stora
pensionsstriden och socialdemokraterna såg risken att de borgerliga partierna
skulle utlysa en folkomröstning om pensionerna om den vilande grundlagsändringen
bifölls. Socialdemokraterna och bondeförbundet valde då att skjuta upp beslutet
med motiveringen att utredningen behövde mer tid. När de sedan röstade nej till
grundlagsändringen 1960 använde de samma förklaring. Den stora
författningspolitiska debatt som hade pågått hela 50-talet slutade i ett stort
ingenting.
Läs också om högertrafikomröstningen.
|