
Om vikingatidens kungar vet vi inte mycket om. De isländska sagorna nämner en
hel del, men de skrevs långt efter att händelserna ägde rum och deras
skildringar är starkt uppblandade med myter. De mest pålitliga källorna är Rimberts "Ansgarsvita" som skildrar missionären Ansgars levnad och Adam av Bremen som skildrar
Hamburgsstiftets historia. Fast även dessa källor har brister genom att de gärna
överdriver den kristna missionens framgångar och skildrar historien utifrån ett
djupt kristet perspektiv. Här nedan redovisas den information som
finns om sveakungar i Ansgarsvitan som behandlar tidsperioden från 820-talet
till Ansgars död 865. På en annan sida redovisas de
sveakungar som regerade 870-970 och som omnämns av
de isländska sagorna och Adam av Bremen. En sida som
även tar upp sveakungar från tiden före Ansgar innehåller ett utdrag av
Hervararsagans svenska regentlängd. Där finns
flera kungar vid namn Erik, en av dem kan vara identisk med den i övrigt okände
kung Erik som enligt Ansgarsvitan ska ha regerat före Björn och Anund.
Kung Björn
Under tiden
inträffade det, att sändebud från svearna kom till kejsar Ludvig. Bland andra
ärenden framförde de till hans milda majestät, att det bland deras folk fanns
många som önskade övergå till den kristna religionen. Även deras kung var
välvilligt inställd till att låta Guds präster vistas där, om bara kejsaren var
frikostig nog att skicka lämpliga predikanter till dem.
Den ovannämnda händelsen inträffade förmodligen under riksmötet i Worms år
829 då kejsar Ludvig den fromme uppvaktades av flera utländska delegater. Den sveakung som hade skickat sändebud dit hette
sannolikt Björn, i den latinska originaltexten till citatet nedan kallas han för
"Bern". Det egentliga syftet
med hans beskickning var förmodligen att sluta någon form av allians med
kejsaren som i likhet med svearna hade Danmark som en besvärlig granne.
Erbjudandet att skicka predikanter till Sveariket får nog mest ses som en vänlig
gest till den djupt kristne kejsaren och det är inte ens klart att inbjudan
skedde på kung Björns initiativ, vilket antyds av följande text som beskriver
Ansgars ankomst till Birka:
Till sist kom de
fram till en hamnstad i svearnas rike som kallas Birka. Där blev de vänligt
mottagna av landets kung, som hette Björn, och hans sändebud förklarade i vilket
syfte främlingarna hade kommit. När kungen hade fått reda på deras uppdrag,
diskuterade han saken med sina män och gav dem sedan med allas bifall tillstånd
att vistas där och predika Kristi evangelium. Han gav också var och en som ville
tillåtelse att uppsöka deras undervisning.
Ansgar återvände hem 831 med ett brev till kejsaren som kung Björn hade
skrivit på det för svear brukliga sättet (med största sannolikhet är det runor
som åsyftas). Ansgars mission i Birka övertogs av en biskop Gautbert som fick ett hedersamt mottagande av både kungen och folket. Senare
skulle emellertid folket av någon anledning bli så uppretade att de attackerade
missionärerna och fördrev Gautbert från landet. Detta skedde utan kungens
inblandning någon gång mellan 837 och 842. Vem som var kung under Gautberts tid
som biskop sägs inte uttryckligen men vi får förmoda att det var den ovannämnde
kung Björn. Denne är också troligen identisk med sveakungen Björn vid Högen som
omnämns i Hervararsagan och som enligt denna
hade Brage som skald och regerade tillsammans med sin bror Anund Uppsala:
Erik Björnssons söner var Anund från Uppsala och kung Björn; då
delades Sveariket ännu en gång mellan bröder, och de övertog styret efter
Erik Refilsson. Kung Björn byggde den gård, som heter ’vid Högen’, och
kallades därför Björn vid Högen; med honom var Brage skald.
Brage Boddasson eller Brage den gamle som ska ha varit verksam hos Björn vid
Högen är den äldste kände skalden i den isländska sagotraditionen. Enligt Egil Skallagrimssons saga ska Brage ha råkat ut för sveakungens vrede och för att
få behålla sitt huvud skrev han under en natt en tjugo strofer lång hyllningsdikt
till Björns ära.
Hervararsagan uppger att Björn ska ha fått sitt tillnamn efter en (grav-)
hög. Vilken hög det är som åsyftas är inte helt säkert. Men traditionellt har
man pekat ut Hågahögen strax utanför Uppsala, ortsnamnet Håga betyder nämligen
"högen". Det är också därför som den isländska originaltexten "Björn at haugi"
ofta har översatts med "Björn på Håga". Den arkeologiska utgrävning av Hågahögen
som genomfördes 1902-1903 visade visserligen att högen var från bronsåldern, men
sagan säger inte att det var själva Högen som Björn lät bygga utan snarare en gård som låg
vid den ("en plats" i Lönnroths översättning). Sannolikt var det frågan om en
kungahall som fungerade som hans säte. Gravhögar ansågs vara heliga och hade en
stor betydelse i den hedniska samhället så det fanns goda skäl att
anlägga en kungahall vid den mäktiga Hågahögen.
Kung Anund
Högarna vid Gamla Uppsala som var större än Hågahögen var förmodligen platsen
för brodern Anunds kungasäte eftersom denne kallas för Anund Uppsala i
Hervararsagan och uppges ha varit Björn vid Högens medkung. Nästa gång en sveakung nämns i Ansgarsvitan heter han också Anund och uppges ha
blivit fördriven från Sveariket och levt i landsflykt i Danmark. Vilket dock gör
Hervararsagans uppgift att de skulle ha varit medkungar tvivelaktig. Omkring år 844
gjorde iallafall Anund ett försök att återta sitt förlorade rike med hjälp av 11 egna skepp
samt 21 danska skepp som ställde upp mot löfte att få plundra Birka. Anund
överraskade den svenske kungen som var långt borta när han anlände till Birka.
Trots att Birkas försvar var svagt lät dock Anund nöja sig med att de betalade
100 pund silver för att slippa plundring. Danskarna blev rasande över uppgörelsen
eftersom de ansåg summan så låg att varenda köpman i Birka ägde mer än det och
ville därför plundra staden. För att lösa tvisten mellan danskarna och Anund tog
man till lottkastning för att rådfråga gudarna. Anund hade lyckats förmå
danskarna till detta genom att hävda att Birka skyddades av flera gudar varav
den mäktigaste var Kristus. Lottkastningen resulterade i att Birka slapp
plundring och danskarna beslöt att plundra en stad i slavernas land istället.
Anund stannade dock kvar och gav tillbaka de pengar han hade fått av Birkas
invånare eftersom han ville försona sig med sitt folk.
Kung Olof
I början av 850-talet återvände Ansgar till Birka för att återupprätta den
kristna församlingen Vid denna tid regerades Sveariket av en kung vid namn Olof,
som inte nämns i någon isländsk saga. Eftersom sveakungarna i slutet av
vikingatiden härstammade från den ovannämnde Anund enligt den isländska
genealogin har man antagit att Olof skulle ha varit son till Björn vid Högen och på
så sätt tillhört en annan gren av kungaätten som dog ut tidigt och därför var
okänd för islänningarna. När Ansgar besökte Olof hade han med sig ett
rekommendationsbrev från Danmarks kung Hårek som uppmanade Olof att främja
Ansgars mission. Men eftersom folket tidigare hade fördrivit de kristna
prästerna vågade inte Olof ge tillstånd till Ansgar innan han rådfrågat gudarna
genom lottkastning och fått folkets godkännande på tinget. Lottkastningen som
kungen utförde tillsammans med sina hövdingar visade att det var gudarnas vilja
att kristendomen skulle få predikas och även tinget gav till slut ett enhälligt
stöd till Ansgars mission. Men Olof nöjde sig inte med detta utan såg till att
få folkets godkännande i ännu ett ting som hölls i en annan del av landet.
Ansgarsvitan berättar dessutom om ett krigståg som Olof ledde:
Det fanns nämligen
ett folk som kallades för kurer och som bodde långt borta från svearnas och
förr i tiden hade lytt under deras välde. Men redan för länge sedan hade de
gjort uppror mot och vägrat acceptera svearnas överhöghet.
Denna text blir inledningen till en berättelse om hur danskar
och svear försöker lägga under sig ett område i nuvarande Lettland. Danskarna
hade nämligen försökt utnyttja kurernas uppror till att lägga deras områden under
Danmarks välde. Det danska vikingatåget slutade emellertid med ett svidande nederlag.
Kung Olof och svearna lockades av denna attack att själva försöka underkuva kurerna för
att på så sätt visa sig starkare än danskarna och återta land som tidigare hade
lytt under svearna. En väldig här samlades och seglade till en stad i kurernas
land som hette Seeburg (möjligen Seleburg som nu kallas för Grobin) och som plundrades och
brändes ned. Uppmuntrade av framgången tog de det farliga beslutet att landvägen
bege sig till staden Apulia (möjligen Pilten vid Windau/Ventspilts). Denna stad försvarade
sig bättre och efter nio dagars strid var läget desperat. Eftersom deras skepp
befann sig långt därifrån var de mycket sårbara för motattacker ifall de tvingades
retirera. De beslöt därför att genom lottkastning ta reda på ifall någon
gud var villig att ge dem segern eller skydda dem under färden tillbaka. Men
lottkastningen gav gång på gång negativt besked tills den ende gud som återstod
var den kristne guden. Då visade lottkastningen att denne gud var på svearnas sida
och att de inte hade något att frukta. Svearna beslöt då att anfalla staden en
gång till och när stadsborna såg detta erbjöd de sig att betala tribut och
underkasta sig svearnas välde igen.
Ansgarsvitans påstående om att Kurland tidigare hade lytt under
svearna har stöd från arkeologiska fynd. För vid Seleburg/Grobin har utgrävningar visat att det mellan åren 650 och 800 fanns en skandinavisk koloni där.
Närmare bestämt tyder fynden på att det fanns en militär garnison från
Mälardalen och en civil befolkning från Gotland vid denna plats. Detta kan
tolkas som att en gotländsk handelskoloni frodades i Kurland under militärt
beskydd från svearna som använde handelsplatsen som en bas för att kontrollera
och utkräva tributer från den omgivande regionen. När Ansgarsvitan talar om ett
uppror "för länge sedan" bör detta enligt de arkeologiska fynden alltså ha skett
ungefär femtio år tidigare.
År 865 dog Ansgar och därmed slutar Ansgarsvitans skildring av
den tyska missionen i Skandinavien.
200 år senare skulle även Adam av Bremen skriva om missionen i Sveariket och nämnde
då ytterligare några
sveakungar med början från år 935. Sveakungar från den mellanliggande perioden täcks in av de
isländska sagorna.
Läs även artiklarna om de
sveakungar som regerade 865-970 och Erik
Segersäll.
|